- petitie -
'blijf van ons erfgoed af'
Wij, bewoners van het Zuidereinde en het Noordereinde in ’s-Graveland alsmede bewoners van de Emmaweg in Kortenhoef en andere liefhebbers van het erfgoed-dorp 's-Graveland, dringen er bij de gemeenteraad van Wijdemeren met klem op aan om te stoppen met het onzalige nieuwbouwproject Zuidsingel Fase 8.
Het plan is afgeschoten door de provincie Noord-Holland en via ruim 400 zienswijzes tot gehakt vermalen door de omwonenden. Desondanks blijft het gemeentebestuur als een ware Don Quichot doorstrijden, met alle tijd- en geldverspilling van dien.
Wij wijzen nogmaals op het ministerieel onderschreven beschermde dorpsgezicht van ’s-Graveland, waarin geen plaats is voor bredere (ontsluitings)wegen en een smallere ’s-Gravelandsevaart, nota bene al sinds 1634 vanwege haar schoonheid als uniek erfgoed inspiratiebron van kunstschilders. Het dorp ’s-Graveland is te mooi om het ernstig te laten aantasten door megalomane gemeentebestuurders.
Wij doorzien de truc van projectontwikkelaars en wethouders om de verkeerssituatie op en rond de Smidsbrug ogenschijnlijk los te koppelen van nieuwbouwproject Zuidsingel Fase 8. Plotseling noopt de verkeersonveiligheid de gemeentebestuurders tot vergaande maatregelen.
De verkeerssituatie ter plekke is al veertig jaar zorgelijk en al die tijd is de gemeente er niet in geslaagd om met afdoende oplossingen te komen. Nu aanpassingen aan de wegen noodzakelijk zijn voor de ontsluiting van Zuidsingel Fase 8 wordt de verkeerssituatie misbruikt om een onzalig plan door te kunnen drukken. Wij trappen daar niet in en vrezen dat de maatregelen de leefbaarheid aantasten, voor nog meer verkeersoverlast zorgen en schade toebrengen aan de – in veel gevallen – monumentale huizen.
De meerderheid van de gemeenteraad heeft een eerste kans om een streep door Zuidsingel Fase 8 te trekken laten lopen onder het motto: ‘Nu stoppen betekent dat de gemeente een fikse schadeclaim van de projectontwikkelaars aan de broek krijgt’. Dat is een onjuiste voorstelling van zaken, zoals ook blijkt uit rapportage van de advocaat van de stichting MinderHinder.nu. Verwijzend naar artikel 6 Publiekrechtelijke verantwoordelijkheid stelt zij: ‘Staat het de gemeenteraad vrij om het plan Zuidsingel Fase 8 stop te zetten? Het antwoord is: ja’.
Wij verzoeken de gemeenteraad van Wijdemeren daarom haar verantwoordelijkheid te nemen en een eind te maken aan deze bestuurlijke dwaling.
Is getekend,
Bezorgde Bewoners van 's-Graveland (BBS)
Het plan is afgeschoten door de provincie Noord-Holland en via ruim 400 zienswijzes tot gehakt vermalen door de omwonenden. Desondanks blijft het gemeentebestuur als een ware Don Quichot doorstrijden, met alle tijd- en geldverspilling van dien.
Wij wijzen nogmaals op het ministerieel onderschreven beschermde dorpsgezicht van ’s-Graveland, waarin geen plaats is voor bredere (ontsluitings)wegen en een smallere ’s-Gravelandsevaart, nota bene al sinds 1634 vanwege haar schoonheid als uniek erfgoed inspiratiebron van kunstschilders. Het dorp ’s-Graveland is te mooi om het ernstig te laten aantasten door megalomane gemeentebestuurders.
Wij doorzien de truc van projectontwikkelaars en wethouders om de verkeerssituatie op en rond de Smidsbrug ogenschijnlijk los te koppelen van nieuwbouwproject Zuidsingel Fase 8. Plotseling noopt de verkeersonveiligheid de gemeentebestuurders tot vergaande maatregelen.
De verkeerssituatie ter plekke is al veertig jaar zorgelijk en al die tijd is de gemeente er niet in geslaagd om met afdoende oplossingen te komen. Nu aanpassingen aan de wegen noodzakelijk zijn voor de ontsluiting van Zuidsingel Fase 8 wordt de verkeerssituatie misbruikt om een onzalig plan door te kunnen drukken. Wij trappen daar niet in en vrezen dat de maatregelen de leefbaarheid aantasten, voor nog meer verkeersoverlast zorgen en schade toebrengen aan de – in veel gevallen – monumentale huizen.
De meerderheid van de gemeenteraad heeft een eerste kans om een streep door Zuidsingel Fase 8 te trekken laten lopen onder het motto: ‘Nu stoppen betekent dat de gemeente een fikse schadeclaim van de projectontwikkelaars aan de broek krijgt’. Dat is een onjuiste voorstelling van zaken, zoals ook blijkt uit rapportage van de advocaat van de stichting MinderHinder.nu. Verwijzend naar artikel 6 Publiekrechtelijke verantwoordelijkheid stelt zij: ‘Staat het de gemeenteraad vrij om het plan Zuidsingel Fase 8 stop te zetten? Het antwoord is: ja’.
Wij verzoeken de gemeenteraad van Wijdemeren daarom haar verantwoordelijkheid te nemen en een eind te maken aan deze bestuurlijke dwaling.
Is getekend,
Bezorgde Bewoners van 's-Graveland (BBS)
Beschermd dorpsgezicht 's-Graveland
Op 12 november, 1986, hebben de toenmalige “ministers van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur (WVC). Drs. L.C. Brinkman en minister Drs. E.H.T.M Nijpels van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM), ’s-Graveland benoemd tot beschermd dorpsgezicht. Vastgelegd in het register van beschermd stads & dorpsgezichten”.
|
De onderbouwing hiervoor is als volgt omschreven:
“Overwegende, dat het ruimtelijke karakter van ’s-Graveland uniek is door het strakke 17e-eeuwse plan van aanleg langs de trekvaart in combinatie met de concentratie van buitenplaatsen en de bijzondere ruimtelijke relatie tussen de buiten plaatsen en de dorpsbebouwing;
- Dat de ruimtelijke ontwikkeling grotendeels binnen de ruimtelijk structuur van de 17e-eeuwse aanleg heeft plaatsgevonden;
- Dat het bebouwingsbeeld en de beplanting van zowel de dorpsbebouwing als de buitenplaatsen samenhangend en waardevol is;
- Dat het gebied derhalve een beeld oplevert dat van algemeen belang is vanwege de schoonheid en het karakter ervan;”
Het beschermd dorpsgezicht geldt dus óók de ’s-Gravelandsevaart, de bomen en het jaagpad (thans Emmaweg)
“Overwegende, dat het ruimtelijke karakter van ’s-Graveland uniek is door het strakke 17e-eeuwse plan van aanleg langs de trekvaart in combinatie met de concentratie van buitenplaatsen en de bijzondere ruimtelijke relatie tussen de buiten plaatsen en de dorpsbebouwing;
- Dat de ruimtelijke ontwikkeling grotendeels binnen de ruimtelijk structuur van de 17e-eeuwse aanleg heeft plaatsgevonden;
- Dat het bebouwingsbeeld en de beplanting van zowel de dorpsbebouwing als de buitenplaatsen samenhangend en waardevol is;
- Dat het gebied derhalve een beeld oplevert dat van algemeen belang is vanwege de schoonheid en het karakter ervan;”
Het beschermd dorpsgezicht geldt dus óók de ’s-Gravelandsevaart, de bomen en het jaagpad (thans Emmaweg)
Een greep uit de saillante details die zoal spelen in 's Graveland. (voor meer zie MinderHinder.nu)
1 - Gemeente Wijdemeren wil de karakteristieke bomenrij langs de uit 1634 daterende 's-Gravelandsevaart kappen en de vaart versmallen om de Emmaweg (tegenover de huizen) tot tweebaansweg te verbreden, waardoor ons wettelijk beschermde dorpsgezicht geruïneerd wordt.
In verkeersrapport wordt alles uit de kast gehaald om de plannen door te drukken.
Verkeerde conclusies vormen hierbij geen belemmering (zie kader).
Verkeerde conclusies vormen hierbij geen belemmering (zie kader).
2 - De Gemeente wil een bypass aanleggen die direct het karakteristieke strakke 17e-eeuwse beeld van ’s-Graveland aantast.
3 - Er wordt in het 2020 verkeersrapport gesjoemeld met aantal verkeersbewegingen per huishouden. In 2012 werd uitgegaan van verkeersgeneratie van 7,8 tot 8,6 per dag per huishouden, terwijl in het rapport van dezelfde opstellers thans slechts 6 ritten wordt opgevoerd. Dit rapport wordt ter onderbouwing door de Gemeente Wijdemeren gebruikt.
4 - Naast het voorgaande zijn er nog ettelijke andere onaanvaardbare aspecten om de Gemeente op te roepen om hun plannen te herzien. Zoals geluidsoverlast, onleefbaarheid, veiligheids- en milieu aspecten. Zie hiervoor de website van de Stichting MinderHinder.nu